Te Wai-Pounamu - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Mark en Mariël in Australië en Nieuw Zeeland - WaarBenJij.nu Te Wai-Pounamu - Reisverslag uit Coromandel, Nieuw Zeeland van Mark en Mariël in Australië en Nieuw Zeeland - WaarBenJij.nu

Te Wai-Pounamu

Blijf op de hoogte en volg Mark en Mariël in Australië en Nieuw Zeeland

30 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Coromandel

Ik begreep van vele dat mijn vorige verslag er niet helemaal door was gekomen, dus hoop dat het dit keer wel lukt.. We shall see.

I really loved Australia, but I really really really love New Zealand (op de sandflies na, God damn it)
Wat een avonturen, wat een natuurschoon en adrenaline te over.

De temperatuur ligt zo tussen de 20 en 35 graden en het is over het algemeen zonnig. We hebben zo'n 2 dagen regen gehad, wat voor Nieuw-zeelandse begrippen erg weinig is.
De nachten brengen we vooral door op DOC campgrounds (department of conservations). Ze vragen een kleine vergoeding om op een campground/grasveld te staan, op vaak de mooiste plekken. De faciliteiten bestaan er uit een soort dixie toilet met gat in de grond en een waterkraan om je watertank mee te refillen.

Maar ik zal weer eens in grote lijnen vertellen wat we gezien en meegemaakt hebben.

Na een mooie ochtend op het strand bij Kakanui zijn we naar de Moeraki boulders gereden. Een soort grote stenen knikkers verdwaald op het strand, waarvan niemand weet waar ze vandaan komen.
In Dunedin hebben we vooral boodschappen gedaan.

We reden door en pakten de Southern scenic route langs Nugget point en de Cathedral caves. Grotten waar je alleen met low tide kunt komen, aangezien ze half in de oceaan liggen.
Via Curio bay reden we door richting Rakatu wetlands, waar we aten bij een waanzinnige zonsondergang.
De nacht brachten we door bij Te Anau.

En toen het Fiordland NP.
We liepen de super mooie Key summit en Alpine nature trail en brachten de nacht door op de Cascade creek campground. Wat een top uitzicht hadden we daar.
De volgende ochtend hadden we een boottocht bij de Milford sounds. Wat een plaatje!
Op de terugweg reden we nog langs the Chasm. Een verstopte natuurwonder.

Yihaaa, Queenstown...
Met een K-jet monster van 820 pk vol gas over Lake Wakatipu en de shotover river, langs rotsen en 360 graden spins om zijn eigen as.
Hanggliden deden we vanaf Coronet peak. Wauw, wat tof! Like an eagle in the sky.

Na Queenstown en Lake Wakatipu te hebben gezien, reden we via een scenic route naar Wanaka. De natuur wordt hier steeds mooier.
1 van de mooiste routes reden we van Wanaka naar de Fox glacier. Tussen bergen, rainforest, watervallen en meren.
Wat hebben wij mooi gekampeerd aan lake Wanaka.
Onderweg ook nog even gestopt bij de Blue pools. Zo verleidelijk om in te zwemmen, maar zooo freezing cold.

Bij de Fox glacier hebben we een kleine wandeling gedaan naar een lookout.
Toch wel 1 van de hoogte punten was de Franz Joseph glacier.
Via een helikopter werden we op de glacier gebracht, waarna we een hike (met cramp-ons/spikes) van 3 uur op en in de glacier hadden. Wauw.. Kruipend door tunnels van ijs. Wat een ervaring.
Na de hike werden we weer opgehaald door de heli en hebben daarna lekker gedompeld in de hot pools.
'S avonds nog een hike bij Okarito gelopen naar toch wel 1 van de mooiste uitzichtpunten. We zagen de bergtoppen in de verte van mount Cook, die goud kleurde van de zon die onder ging, met daarvoor rainforest die uiteindelijk stopte bij de kust, waarna je de zon in de zee zag zakken.

Inmiddels weer doorgereden naar Punakaiki, waar we de blowholes en de pancake rocks bekeken en de Pororari river track liepen.

Via wat kleine plaatsjes en nog meer mooie natuurgebieden reden we na een aantal dagen naar Abel Tasman NP.
We boekten een watertaxi vanaf Marahau. We vaarden langs de split apple rock naar Totaranui. Na hier even op het strand te zijn geweest vaarden we terug naar Bark bay, waar we werden gedropt.
We liepen zo'n 11 km door waanzinnige mooie natuur (ja, alweer!) naar Anchorage bay. Hier namen we een heerlijke duik in de zee en werden tegen de avond weer opgehaald door de watertaxi.

Na Abel Tasman reden we naar de Golden bay. We liepen walks bij Te waikoropûpû springs, Wharariki Beach en cape Farewell. We zagen hier de helderste springs ter wereld, baby zeehondjes en het meest noordelijke puntje van het zuidereiland.

Via Nelson zijn we weer een klein stukje terug gereden naar St. Arnaud. Hier zijn de Nelson lakes NP, waar we 2 tracks liepen bij en rondom Lake Rotoiti.

Na Nelson lakes NP reden we naar Kaikoura. Mariël helemaal in d'r element. Hier hebben we gezwommen met honderden wilde dolfijnen. Wauw, hoe tof. Ze spelen gewoon met je. Springen voor je langs, draaien rondjes om je heen en razen op zo'n 50 cm onder je door.

En we reden weer terug richting het noorden. Hier bleven we een aantal dagen bij de Marlborough sounds. Mark en ik liepen een deel van de Queen Charlotte track en chillden verder wat aan de privé strandjes.

En toen was het tijd voor het noorder eiland. Via een ferry van Picton naar Wellington.

In Wellington wat aan sightseeing gedaan. De botanical garden, cable car en natuurlijk wat geshopt.

Via het Whanganui NP reden we naar het Tongariro NP, waar we de supervette Tongariro Alpine crossing liepen van 19.4km. De volgende dag spierpijn te over, maar wat was dit een gave track! Over en langs 3 actieve vulkanen en langs de Emerald lakes.
We liepen ook nog de Taranaki falls track. Zeker de moeite waard, want hier heb je mooie uitzichten over de Vulkanen en besneeuwde bergtoppen van Mt Ruapehu.

Yes, Sas and I did it! Bungee jumpen in Taupo.
Met alles door elkaar geshaket in ons lichaam reden we via de Haku falls naar Wai-o-tapu.
Een vulkanisch gebied met geisers, kleurrijke swavels pools en mudpools. Alles stinkend naar rotte eieren, maar toch vonden we het mooi en zeer bijzonder.

Na Rotorua en omgeving te hebben gezien reden we naar de Waitomo Glowworm caves. Lollig om te zien, maar erg toeristisch weer.

En nu zitten we in onze huis op wielen vlak bij Coromandel. Daar gaan we morgen naar toe.

Ik kan je niet vertellen hoe relaxt we ons hier voelen en wat voor een onderbroeken lol we elke dag hebben.
De tijd gaat veel te snel en het einde komt helaas dan toch echt bijna in zicht. We gaan in ieder geval de laatste 1,5 week van onze reis nog net zo hard genieten als dat we de afgelopen maanden hebben gedaan.

• 30 Januari 2015 - 10:30

Janneke:

Wat vet allemaal zeg! Geniet ze nog!
    Dikke kus vanuit een koud Volkel.
    Groetjes Janneke.

• 30 Januari 2015 - 12:53

Mieke Sustrunck:

Dag Lieve luitjes,

Dank voor dit fantastische verslag ,het lijkt soms of je erbij bent!!!!

Geniet van jullie laatste 1,5 week, veel plezier !!

Groeten, Mieke

• 30 Januari 2015 - 15:34

Angela:

GEWELDIG!!!!
    Wat gaat de tijd snel! Mooie verhalen!
    Het zit er alweer bijna op ongelofelijk!
    Maar dan kunne we nu wel weer zeggen tot snel ;-) lekker bijkletsen en jullie foto's bekijken! Wordt ik nog jaloerser :-p
    Lieve schatten geniet er nog van!!
    Je ziet maar de tijd vliegt!!
    En dan tot snel :-)
    Knuffel en dikke kus! Xxxx

• 30 Januari 2015 - 16:29

Theo Sustrunck:

Hoi schat.

Geweldig wat ben ik blij dat jullie nog steeds veel ondernemen en genieten.
    Mariel en Sas ik ben apppentrots op jullie buppyjump ondernemen zo zie je maar wie het meest durftalent heeft, wat hebben die mannen gedaan? Zeker met de broek vol staan kijken.

Luitjes geniet vooral van de laatste tijd en ik ben apantrots op jullie.